wtorek, 8 kwietnia 2014

Irena Obermannová - Poradnik dla niegrzecznych kobiet







****
Tłumaczenie: Jan Stachowski
Tytuł oryginalu: Příručka pro neposlušné ženy
Wydawnictwo: Wydawnictwo Literackie
****





















Autorka to czeska prozaiczka, scenarzystka, dramaturg. Prawie moja rówieśnica. Jak zawsze prawie stanowi wielką różnicę.
A tu chodzi o 4 lata. Ha ha , bo to ja jestem młodsza. (tylko po wyglądzie jakoś nie widać ech)

Z okładki książki przeczytałam, że to „niecodzienny poradnik, jak z powodzeniem kontaktować się z płcią przeciwną, dla wszystkich szczęśliwych i nieszczęśliwych, doświadczonych i niedoświadczonych, rozsądnych i kierujących się wyłącznie sercem”.

Wiecie co – wielka NUDA. Słowem. Przebrnęłam przez kilkadziesiąt stron. Starałam się. Naprawdę.
Skupiłam się na czytaniu.
Bardzo chciałam znaleźć coś dla siebie,wyciągnąć z tego „poradnika” ile się da.

No cóż, nie udało się. Może ja jakaś inna jestem.
Nie będę jednak taka, dam wam kilka cytatów
i mądrych rad zaczerpniętych z lektury.

A co tam, może Wam będzie lżej czytać tę pozycję.
Autorka zwraca się do nas „SIOSTRY” i ma wiele, wiele,  oj wiele przymiotników, na nasze określenie.

Oto te, która zdążyłam „wyłowić” przed odłożeniem książki na półkę.

 -       Siostry syjamskie
-       Siostry ropowate
-       Siostry migotliwe
-       Siostry boleściwe
-       Siostry płonące
-       Siostry jednej krwi
-       Siostry halucynogenne
-       Siostry zawiłe
-       Siostry rozwiązłe
-       Siostry leżące
-       Siostry nadobłoczne
-       Siostry me bawole
-       Siostry powietrzne
-       Siostry krnąbrne
-       Siostry lunatyczne
-       Siostry pępowinowe
-       Siostry dystyngowane
-       Siostry krwawiące
-       Siostry słonecznikowe
-       Siostry kwieciste
-       Siostry dzikie
-       Siostry świętojańskie
-       Siostry świetliki
-       Siostry nakrapiane
-       Siostry gwiezdne
-       Siostry bose
-       Siostry nieprzejednane
-       Siostry zdziczałe
-       Siostry wampirzyce
-       Siostry złaknione

I kilka cytatów:

My, kobiety, przez całe życie szukamy tego prawdziwego, księcia, który nas uratuje, ponieważ sądzimy, że ratowanie nas jest koniecznością, długo tak sobie myślimy, aż w końcu ratujemy się same lub umieramy”.

„Co to właściwie znaczy: zachowywać się rozsądnie? Zazwyczaj tak, jak się oczekuje, jak wypada,, jak nas tego uczyli. Siostry jednej krwi, piszcie książki, malujcie, śpiewajcie, chodźcie na rzęsach – tylko dobrze to sobie obmyślcie. (…) Nigdy nie chodźcie najprostszą drogą, siostry nastroszone, bo dojdziecie słabe”.

„Płacz kobiety to jedna z naszych cech, z powodu której uchodzimy za słabe, niekompetentne, głupie i przewrażliwione. Kobiety płaczą, niektóre rzadko, inne często. Dobrze jest płakać. Prócz tego, że płacz służy zdrowiu, oczyszczając ciało i umysł oraz zmywając pot, uważam go za jedynie właściwą, naturalną reakcję na nieprawidłowości, krzywdy, podłości, kłamstwa i kanty w naszym galopującym świecie”.

„Małżeństwo jest podobne do szalek wagi, której języczek powinien pozostawać w równowadze. Nikomu nie wolno brać niczego więcej, ale także mniej niż ten drugi. Problem jednak tkwi w tym, że otwarta rozmowa o tych sprawach przeważnie jest niemożliwa (…)”.


Nie czytałam tej książki do końca, bo mój optymizm,  i poczucie humoru były narażone na straty, niewielkie, ale zawsze.  Dopadły mnie jakieś depresyjne myśli, więc - po co się zadręczać.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

dziękuję za komentarz