wtorek, 8 kwietnia 2014

Audrey Niffenegger - Miłość ponad czasem


Tytuł może też brzmieć: "Zaklęci w czasie" lub "Żona podróżnika w czasie"

Ona i on. On choruje na dziwną chorobę, która powoduje przemieszczanie w czasie.





"Nazywam się Clare Abshire. Poznałam cię, kiedy byłam małą dziewczynką...
- Brakuje mi słów, bo jestem po uszy
zakochana w tym mężczyźnie, który w ogóle mnie nie pamięta.
Dla niego wszystko jest jeszcze przyszłością."





Czwartek, 28 grudnia 2000 (Clare ma 29 lat, Henry 33 i 37 lat)
"Ogarnia mnie nagle potężna fala pożądania i pragnienia,
by połączyć się z Clare jak najmocniej, by być tutaj i teraz. (...)
Ostrożnie ściągam okrywające ją prześcieradło,
żeby nie obudzić mojej drugiej wersji.
Clare nie wie jeszcze, że on tutaj jest. jestem ciekawy,
czy on łatwo się obudzi, ale jakoś nie mam ochoty sprawdzać."


Poniedziałek, 12 lutego 2001 (Clare ma 29 lat, Henry 37)
To dzień, kiedy on dowiaduje się, że zostanie ojcem.
Henry zdaje sobie sprawę jak do tego doszło,
ale
"dla niego wydarzenia tamtej nocy miały miejsce wiele lat temu, lecz dla Clare minęło tylko kilka tygodni".

Rozmowa Henry'ego z córką Albą:
"- Opowiedz mi coś - mówi Alba.
- A co?
- Jakąś ciekawą historię. O tobie i mamie, kiedy mama była małą dziewczynką.
- Hmmm. No dobra. Dawno, dawno temu...
- Kiedy to było?
- Dawno temu i teraz.
- Naraz?
- Tak. Wszystko zawsze dzieje się naraz."


Czwartek, 14 lipca 2053 (Clare ma 82 lata)
"Dzisiejszy dzień nie różni się bardzo od innych. Wstałam o świcie, włożyłam spodnie i sweter, wyszczotkowałam włosy,
zrobiłam sobie grzankę i herbatę, Teraz siedzę i spoglądam na jezioro, zastanawiając się, czy on dzisiaj przyjdzie.
Ten dzień nie różni się zbytnio od innych, kiedy znikał, a ja czekałam. Tym razem jednak otrzymałam instrukcje: wiem, że Henry w końcu się zjawi. (...)   On przybędzie, a ja tu na niego czekam."


Dla mnie przepiękna opowieść o miłości,
o pokonywaniu problemów, zaufaniu,
odwadze w podejmowaniu decyzji.
Ona z małej dziewczynki przeradza się w kobietę, matkę.
On wplata się w jej życie, jak kolorowa wstążka wplata się
w warkocz. Raz jest tu, raz tam.
Raz młodszy, innym razem starszy.


Polecam gorąco.
&
tłumaczenie:  Katarzyna Malita
tytuł oryginału:  The Time Traveler's Wife
$$$


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

dziękuję za komentarz