czwartek, 8 stycznia 2015

Christopher Priest - Prestiż




****
Tłumaczenie: Krzysztof Mazurek
Tytuł oryginału: The Prestige
Wydawnictwo: Społeczny Instytut Wydawniczy Znak****











część I: ANDREW WESTLEY (Nicholas Julius Borden)
Biologiczni rodzice to: - Clive Aleksander Borden
- Diana Ruth Borden z d. Ellington
Mama Andrewa zmarła tuż po porodzie, ojciec wychowywał go przez dwa lata, potem oddał go do adopcji.
Rodzice, którzy go adoptowali to:
- Duncan i Juliana Westley.

"Jest jednak jedna sprawa związana z moim pochodzeniem, która stała się dla mnie niemal obsesją. Jestem pewny lub - dokładnie mówiąc - prawie pewny, że urodziłem się jako jeden z braci bliźniaków i że mój brat i ja zostaliśmy rozdzieleni. (...) Dokumenty urzędowe potwierdzają tylko to, że jestem jedynym dzieckiem Bordena."

Obecnie Andrew pracuje jako reporter redakcji "Chronicle". Robi reportaże o ufo, czarownicach, lewitacjach itp.
Obecnie ma zrobić reportaż o bilokacji, przywódcy pewnej sekty.
W tym czasie do rąk Nikolasa trafia książka, opowiadająca losy jego biologicznego ojca. Książkę tę dostarczyła lady Katherina Angier.

część II: ALFRED BORDEN - mistrz sztuki iluzji
Syn mistrza kołodzieja i bednarstwa.  Uczył się do 12 roku życia, ale potem ojciec wyznaczył mu stanowisko czeladnika, u siebie w zakładzie. Tam spotkał Roberta Noonana - rzemieślnika i znawcę "białej magii". To on nauczył Alfreda kilku karcianych sztuczek i zainteresował go iluzją i magią.
"Iluzjonista i publiczność zawierają - jak ja to nazywam - Pakt Cichej Zgody na Czary."
Pewnego dnia do miasteczka przyjeżdża jeden z najlepszych iluzjonistów i to on daje list polecający do St. Georges Hall dla Alfreda.
"Czy patrzysz uważnie?"

część III: KATE ALGIER - prawnuczka Ruperta Algiera
Jedyna z rodziny, która wciąż mieszkała w rodzinnej posiadłości. Porządkując rzeczy po pradziadku, Rupercie Albercie, zaczyna poznawać tajemnice nie tylko pradziadka, ale i rodziny. 
Znała Andrew Westley'a, gdy ten miał dwa lata zginął z rąk jej ojca. A może to zginął jego brat bliźniak?

źródło:wikipedia
część IV: RUPERT ALGIER
Ruperta możemy poznać bardzo dokładnie, czytając jego pamiętnik, który zaczął spisywać dla swojego ojca w wieku dziewięciu lat. Miał tytuł szlachecki i finansowo uzależniony był przez swojego starszego brata.
Po śmierci rodziców otrzymywał comiesięczną pensję, aż do 21 roku życia.Uwielbiał uczyć się nowych sztuczek iluzjonistycznych, ale sam nie bardzo potrafił je wymyślać, ktoś musiał mu je pokazać i wytłumaczyć.
Zakochał się i poślubił Julię. Ich losy były bardzo pogmatwane i niełatwe. Przez konflikt ze swym odwiecznym wrogiem - Alfredem Bordenem - zaprzepaścił miłość i zdrowie.




Wielkie znaczenie w jego życiu prywatnym i zawodowym odegra wynalazca - Nikola Tesla, który skonstruuje  Rupertowi urządzenie do bilokacji.


 
 


część V: PRESTIŻ
Oj powiało grozą i magią. Prestiż - hmm i to nie jeden
Okropny los....
Nic więcej nie napiszę, bo nie zepsuję Wam delektowania się lekturą. 
Gdy zaczęłam czytać zastanawiłam się, czy iluzja i magia to moje tematy, ale...... wciągnęłam się niesamowicie. W losy bohaterów, w odwieczny ich spór. Wątki miłości i zdrady dodają pikanterii.
Zastanawiam się teraz, czy po przeczytaniu książki nie obejrzeć filmu, tym bardziej, że w głównej roli - ach i  och - Hugh Jackman.

PS.
Dopiszę... muszę.. Zaczęłam oglądać film i... po kilu minutach z moich ust wydobyło się:
- Co to kurcze jest???! Skąd się tam wzięła rozprawa sądowa?  Jeju może to nie ten film?
No ten. A może nie na podstawie tej książki? No tej.
Ojejku - ale nudy... I po oglądaniu,  raptem 10-15 minut. Gorąco zachęcam ha ha
 

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

dziękuję za komentarz