poniedziałek, 19 października 2015

Nagroda Nike 2015 - Olga Tokarczuk "Księgi Jakubowe" - część pierwsza wstęp






****
Księgi Jakubowe
Olga Tokarczuk
Wydawnictwo Literackie
****



Mam moje własne "Księgi Jakubowe" z autografem.

O czym pisałam TU.





Mówiłam, że jesień, to będzie piękny czas, aby zanurzyć się w tej lekturze.  Mówiłam, ale nie miałam pojęcia, że właśnie jesienią książka zdobędzie nagrodę Nike.

Czy zasłużenie?
Powiem Wam tak: już pierwsze zdanie, pierwsze wyrazy spowodowały u mnie dreszcz emocji, podniecenia, bo
TO JEST TO, co jak tak kocham.

Książka opowiadająca prawdziwą historię: o historii, o życiu, o nas.

Nie napiszę recenzji w całości, bo i po co, będę dzielić się nią etapami.
"Księgi Jakubowe" podzielone są na księgi, jest ich siedem:
  1. KSIĘGA MGŁY
  2. KSIĘGA PIASKU
  3. KSIĘGA DROGI
  4. KSIĘGA KOMETY
  5. KSIĘGA METALU I SIARKI
  6. KSIĘGA DALEKIEGI KRAJU
  7. KSIĘGA IMION

 Zbliżam się ku końcowi Księgi Mgły. Podzielę się moimi wrażeniami, cytatami. Proszę wpadajcie tu często, zaglądajcie do wpisów bieżących i poprzednich, bo nigdy nie wiadomo, jakie doznania dopiszę, co mi jeszcze w duszy zagra.
Nie jestem pewna, jaki wpływ będzie miała na mnie. Dziś jestem nią oczarowana.

Ogólnie o książce.
Dla moich zmęczonych oczu, zbyt mała czcionka, ale coś za coś. Inaczej byłby chyba w kilku tomach.
Wydana w innej, ciekawej postaci, np. numeracja stron biegnie od tyły. Tam, na końcu, mamy stronę numer 1, a na początku jest strona 906.
Patrząc się na grzbiet widać siedem szarych pasków z ciemniejszymi prostokątami.
Tak zaznaczono siedem ksiąg i ich objętość, czyli ciemniejszy prostokąt.


Na każdej kartce widzimy dokładnie, jaką księgę czytamy:
Zanim odwrócimy kartkę na kolejną stronę, już jest zauważalny kolejny wyraz (jaśniejsza czcionka) lub wyraz, który był ostatni na poprzedniej stronie.



Książka okraszona jest pięknymi ilustracjami ze zbiorów Zakładu Narodowego im. Ossolińskich we Wrocławiu.

Moje zdjęcia z ogrodu na dziedzińcu ZN im. Ossolińskich.





E. A.


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

dziękuję za komentarz