poniedziałek, 16 czerwca 2014

Olga Tokarczuk - Bieguni





****
Olga Tokarczuk
Bieguni
Wydawnictwo Literackie
****













Wystarczyłyby te cztery wyrazy:
DĄŻENIE i DOTARCIE
PODRÓŻOWANIE
POZNAWANIE
SZUKANIE

Nie wiem, jak opisać tę książkę. Szczerze?
Nie doczytałam do końca, utknęłam w połowie.
Zaczęłam kartkować kartki, przebiegać oczami, aż dodarłam do końca.

UczciwieKilka opowiadań super, ale ja pogubiłam się śledząc losy niektórych bohaterów. Przeskakiwanie z postaci na postać, z wątku na wątek. ech

Przepraszam, kocham Olgę Tokarczuk za "Prawiek i inne czasy", za "Dom dzienny, dom nocny", ale tu poległam.

Poznawanie samego siebie przez pryzmat innych osób, poznawanych w podroży. A dlaczego podróżowanie?
Wynika to z tytułu i notki z tyłu książki.

A ja znalazłam ciekawą recenzję: O TU KLIK

Mały fragmencik: "Problem jednak polega na tym, że w pewnym momencie zaczynamy się zastanawiać, po co to wszystko, dlaczego pisarka opowiada nam te wszystkie historie i z jakiej racji my mamy je czytać, skoro poza najbardziej ogólnie rozumianą tematyką, nie mają one ze sobą nic wspólnego i nie prowadzą do żadnych konkretnych wniosków?"

Z tej połowy, która ogarnęłam, wyłapałam kilka cytatów. Zaciekawiły mnie też niektóre zagadnienia i tematy poruszone w książce,  np. jak wyglądają lotniska wielkich miast widziane z lotu ptaka.
 
Lotnisko w Sydney - Bankstown Airport - kształtem przypomina samolot:
https://en.wikipedia.org/wiki/Bankstown_Airport#/media/File:Bankstown_Airport_20041128.jpg
Lotnisko w Tokio-  Narita - hieroglify:



W San Francisco - przekrój poprzeczny kręgosłupa:


 
A to we Frankfurcie - doskonały układ scalony:


CYTATY:

  1. Cały zgiełk ciemnienia ucicha.
  2. Nic się już nie da zrobić - jestem.
  3. Zawsze lepsze będzie to, co jest w ruchu, niż to, co w spoczynku.
  4. Czas teraz płynie inaczej, jest gęstszy i cierpki, składa się z sekwencji.
  5. Upał cyka jak zegarowa bomba.
  6. Ważne jest bowiem to, co pojedynczej, nad czym wisi porażająca groźba  zniszczenia.
  7. Nie warto ścigać się z nocą.
  8. Niech czas pilnuje mnie, nie ja jego.
  9. Noc nigdy się nie kończy, zawsze roztacza władzę nad jakąś częścią świata.
  10. Pamięć z wiekiem szwankuje, robią się w niej dziury.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

dziękuję za komentarz